Født: 1924.\ Død: 1999.\ Berømte arbeider: Mantis-lampen.\ Utdannelse: Billedhugger.
Bernard Schottlander ble født i Tyskland, nærmere bestemt i Mainz, og flyttet til England i 1939. Etter å ha tjenestegjort i den britiske hæren i India, lærte han seg sveiseteknikker og gikk deretter på Leeds College of Art, etterfulgt av Anglo-French Art Centre i St. Schottlander beskrev seg selv som designer når det gjaldt innendørs, men som skulptør når det gjaldt utendørs.
Etter flere suksessrike år som industridesigner bestemte Bernard Schottlander seg for å konsentrere seg om skulpturer. På slutten av 1950-tallet etablerte han et verksted i Nord-London, der han i mange år hadde George Nash som sin dyktige assistent. Fra 1965 underviste han i metallarbeid ved St. Martins School of Art. Samme år var han med i gruppen Six Artists på Institute of Contemporary Arts i London og hadde sin første separatutstilling på Hamilton Galleries, også det i London, i 1966.
Bernard Schottlander beundret Alexander Calder og skapte lampeserien Mantis ut fra denne inspirasjonen i 1951. Bevegelse er dypt innvevd i alt Schottlander har skapt; en kunstner, en ingeniør og ikke minst en altmuligmann. Han utviklet et sinnrikt system med motvekter som ble kombinert med en rekke sterke og fleksible metallstenger. Skjermene var også unike, og hang elegant og uanstrengt som en akrobat. Skjermene er laget i aluminium ved hjelp av såkalte "spinning and chasing-teknikker", som er solid forankret i metallarbeiderens samling av ferdigheter. Til dette solide håndverket har Bernard Schottlander lagt sine evner som skulptør, og skapt en spiralformet bevegelse der det symmetriske og asymmetriske spiller sammen.
Lyset, med sitt evige spill mellom balanse og ubalanse, avslører noen av hemmelighetene bak hva vi mener med "solid" og "tom". Og i likhet med mobilene Alexander Calder laget, ser Mantis-lampene ut til å trosse tyngdekraften. Objektenes poetiske kjerne er en invitasjon til å tre inn i en drømmeverden av bevisst, balansert eleganse.