Charlotte Perriand

Filtrer og sorter
Filtrer og sorter 0
Sorter etter: Popularitet
Pris
Bruk
Designer
Type
Merke
Farge
Materiale
Antall lyskilder
Fatning
Kapslingsgrad
Lyspære inklusiv
Wattstyrke
Bruk
Utstikk / dybde (i cm)
Bruk
Lengde (i cm)
Bruk
Bredde (i cm)
Bruk
Høyde (i cm)
Bruk
Diameter (i cm)
Bruk
Dimbar
13 produkter
Filter
kr 4 435,00
Veil. pris kr 5 385,00
Veil. pris -17%
kr 9 140,00
Veil. pris kr 11 425,00
Veil. pris -20%
kr 4 055,00
Veil. pris kr 6 045,00
Veil. pris -33%
kr 4 435,00
Veil. pris kr 5 385,00
Veil. pris -17%
kr 2 800,00
Veil. pris kr 3 395,00
Veil. pris -17%
kr 5 395,00
Veil. pris kr 6 635,00
Veil. pris -18%
kr 2 800,00
Veil. pris kr 3 395,00
Veil. pris -17%
kr 5 085,00
Veil. pris kr 6 855,00
Veil. pris -25%
kr 2 800,00
Veil. pris kr 3 395,00
Veil. pris -17%
kr 5 585,00
Veil. pris kr 6 855,00
Veil. pris -18%
kr 5 585,00
Veil. pris kr 6 855,00
Veil. pris -18%
kr 5 308,00
Veil. pris kr 6 635,00
Veil. pris -20%

Charlotte Perriand

Født: 24. oktober 1903.\ Død: 27. oktober 1999.\ Kjente verk: Potenslampe.\ Utdannelse: Designer fra Danmarks Designskole.

Hennes tverrfaglige kunst og arkitektur, som omfattet alt fra møbeldesign til store skianlegg, plasserte henne blant noen av de mest revolusjonerende designerne på slutten av 20- og 30-tallet, og gjorde henne til en av 1900-tallets mest innflytelsesrike designere. Selv om hun aldri oppnådde den samme anerkjennelsen som sine samarbeidspartnere Le Corbusier og Le Corbusiers fetter, Pierre Jeanneret, var de tre designerne som tre fingre på én hånd i Le Corbusiers studio - og da hun endelig trådte ut av skyggen til den sveitsiske designeren, skapte hun seg en unik, uavhengig karriere.

Gammelt svart-hvitt bilde av en kvinne på en strand. Hun har på seg en turtleneck-genser og står avslappet ved en båt med et naturlig uttrykk.

"Vi broderer ikke puter her, frue."

Charlotte Perriand ble født i Paris og var datter av en skredder og en syerske. Hun var et naturtalent i tegning, og i ung alder begynte hun på École de L'Union Centrale des Arts Décoratifs, der hun studerte møbeldesign frem til 1925, og der hun blant annet ble undervist av art deco-legenden Henri Rapin.

Det var derfor hun ble så tiltrukket av den sveitsiske designeren og ornamentmakeren Le Corbusier, som stolt erklærte at hjemmet var en maskin å bo i, og at arkitektur handler om å ordne ting. Han var rigid og gikk i spissen for en motbevegelse mot det utsmykkede og overdådige som preget jugendstilen.

Kort tid etter at hun var ferdig utdannet, hadde Charlotte Perriand laget utstillingen Bar sous le Toit til Salon d'Automne i 1927, som besto av blanke aluminiums- og forniklede gjenstander som utgjorde en stor bar, bord, hyller og stoler med skinnputer. Utstillingen refererte til maskinalderen, og Perriands bruk av metaller skilte henne fra samtidens forkjærlighet for utsmykkede og håndlagde treprodukter - men selv om utstillingen ble en suksess, var hun ikke fornøyd. Charlotte Perriand ønsket å skape produkter som ikke bare var for de rike, men for alle.

Perriand hadde et stort ønske om å jobbe for Le Corbusier fordi hun hadde lest bøkene hans, men da hun søkte jobb hos ham samme år, ble hun avvist med de berømte ordene fra Corbusier selv: "Vi broderer ikke puter her, frue."

Le Corbusiers æra (1927-1937)

Da Le Corbusier besøkte Bar sous le Toit, ble det klart for ham at han hadde tatt feil av den unge, kvinnelige franske designeren - og Charlotte Perriand fikk tilbud om å jobbe i atelieret hans.

"Som tre fingre på én hånd", sa Charlotte Perriand selv om samarbeidet med den sveitsiske designeren og hans fetter, Pierre Jeanneret, og de tre jobbet tett sammen både kreativt og praktisk. Perriand tok mange notater fra den sveitsiske mesteren, men omvendt lærte også Le Corbusier mye av Perriand. Hun delte Corbusiers idé om at lamper ikke er dekorative elementer uten grunn, men snarere funksjonelle og tekniske verktøy i hjemmet: nyttige former. Hun var definitivt arkitekt før hun ble designer. Men samtidig var hun en stor forkjemper for bevegelse, og møblene hennes er typisk preget av mange bevegelige ledd.

Et fantastisk lampeeksempel på Perriands tegninger under "kråkens" vinger, som Le Corbusier kalte seg selv, er den vakre Applique Cylindrique-vegglampen. Lampen ble designet til hennes fjellhytte Le Vieux Matelot på 1930-tallet, og viser hennes tidlige interesse for de bevegelige skjermene, men også hennes tidlige forståelse for godt lys. Lampen dimmes enkelt med et enkelt trykk på skjermen, og lyset kan rettes akkurat dit du trenger det.

Potence Pivotante og tiden til Jean Prouvé og Japan

Da Charlotte Perriand trådte ut av Corbusier sin skygge og inn i sin egen suksessrike karriere, som New York Times skrev på den tiden, begynte hun å jobbe med Jean Prouvé. Prouvé, i likhet med Perriand selv, elsket metall - og du kan føle samarbeidet mellom de to når du ser på både Perriands lamper og Prouvés lamper.

Under krigen tegnet de to kaserner og møbler til midlertidige hus, men da Frankrike kapitulerte til aksemaktene i 1940, reiste Perriand til Japan. Her var hun konsulent og hjalp det japanske handels- og industridepartementet. Mot slutten av krigen ble Perriand tvunget til å dra i eksil i Vietnam, der hun studerte asiatisk trearbeid og fletting, noe som vekket interessen hennes og fikk henne til å vende blikket mot naturmaterialer igjen.

Et fantastisk lampeeksempel fra Perriands tid sammen med Jean Prouvé er den vakre Potence Pivotante, som, akkurat som det forrige eksemplet, bruker bevegelse i designet. Perriand tegnet lampen i 1939, like før han forlot landet - og hvis du kjenner til Jean Prouvés Potence, som først ble tegnet i 1950, er det ingen tvil om at du ser likhetene mellom de to - men Charlotte Perriands versjon er den originale.

Etterkrigstiden, Charlotte Perriands storhetstid og Pivotante á Poser

Store, imponerende skisteder, Folkeforbundets FN-bygning og Air France-kontorer i London, Paris og Tokyo. Dette er bare noen av flaggskipene som Charlotte Perriand designet etter at hun kom tilbake til Frankrike. Hun samarbeidet igjen med Jean Prouvé utover 1950-tallet, og Perriand og Le Corbusier møttes igjen da hun tegnet kjøkkenene i det ikoniske Unité D'habitation.

En fantastisk lampe som Charlotte Perriand skapte på denne tiden, var den enormt vakre Pivotante á Poser. Igjen er bevegelse et tema som går igjen i hele lampen, og som et sceneteppe kan metallskjermen trekkes til siden for å avsløre den eksponerte lyskilden - eksponerte lyskilder kjennetegnet også Le Corbusiers interiører på denne tiden - og ledningen kan brukes til å slå lampen av og på. Den lille formen gjør at du enkelt kan flytte den rundt og bruke den hvor du vil.

Charlotte Perriand fortsatte å skape resten av livet, og etterlot seg en lang rekke møbler, lamper og bygninger.Vi har forsøkt å se på livet hennes ovenfra, men vi har bare skrapt i overflaten. Det finnes mange steder du kan lære mer om henne, blant annet i hennes selvbiografi Une Vie de Création. Vi håper vi har vekket interessen din.

Del bildene dine med @lampemesteren

Inspirer og la deg inspirere, fra ett unikt hjem til et annet. Tagg bildene dine med #yesLampemesteren, så kan du kanskje se hjemmet ditt her!