Luceplan ble født i 1978 da folkene bak Luceplan ønsket noe mer håndfast enn det som til da bare var et samarbeid.
Riccardo Sarfatti, Paolo Rizzatto og Sandra Severi hadde nå skapt Luceplan som et samlingspunkt for sin kreative energi og sine innovative løsninger, drevet av ønsket om utvikling og nyskaping.
Alt dette er pakket inn i både vakker og svært bærekraftig design fra Luceplan, som nå er en del av Philips-konsernet.
Luceplan er bygget opp rundt følgende teser:
1. Oppmerksomhet på detaljer - Ved å holde oversikt over nødvendige reservedeler, vedlikehold eller rengjøring øker produktets levetid.
2. Livssyklusdesign - Design som går lenger enn til å skape et produkt, og som tar hensyn til hva som skjer etter bruk gjennom avhending og resirkulering og innovativ emballasje.
3. Respekt for miljøet - Det brukes ingen forurensende maling og prosesser, noe som bidrar til å redusere miljøpåvirkningen.
4. Forskning og utvikling - Forskning og utvikling er en integrert del av Luceplan
Det er viktig å se fremover og forstå forbrukeratferd og de endringene som skjer innen industriproduksjon, råvareinnkjøp, optimaliseringer, besparelser, endringer i distribusjon og innkjøpsmønstre og -behov, slik at Luceplan alltid ligger i forkant.
Energisparing har høyeste prioritet og kan ikke begrenses til forholdet mellom belysning og energiforbruk: Det må omfatte miljøvennlighet som spenner over hele virksomheten - fra materialvalg til produksjonsprosessen, fra produktenes holdbarhet til vedlikehold av produktene.
Hvis du produserer produkter med lang levetid, må de både være vakre og teknologisk solide. Men lang levetid betyr også at det er mer miljøvennlig og overlever motens luner.
Du kan lese mer på Luceplans nettsted her