GUBI - Designere
DESIGNERNE FRA GUBIDanmark er verdenskjent for sin lange og imponerende designarv, der et designhus som GUBI har klart å sette sitt preg. Dette har selvfølgelig ikke skjedd enkelt eller alene, og siden 1967 har de samarbeidet med både anerkjente designere og nye talenter fra hele verden, noe som har resultert i et nøye utvalgt utvalg av utsøkte møbler av høy kvalitet. GUBI ble grunnlagt i 1967 av nåværende eier og administrerende direktør Jacob Gubis foreldre, med fokus på produksjon av familiens egne designmøbler. I dag er selskapet imidlertid anerkjent for å designe, skape og lansere en rekke unike møbler, lamper og tilbehør til hjemmet som vekker oppsikt over hele verden. GUBIs signaturplagg klarer å vekke følelser og fortelle meningsfulle historier som får de ulike designene til å fremstå som tidløse og inntagende. GUBI forener glemte designikoner fra fortiden med moderne klassikere, og skaper en visjonær kolleksjon som representerer 100 års historie, og som selges over hele verden. I årenes løp har Jacob Gubi klart å opprettholde selskapets kreative visjon gjennom en rekke samarbeid med nasjonale og internasjonale designere, som sammen har skapt og produsert en rekke estetiske, funksjonelle, holdbare og ikke minst unike design.
)
Mads Caprani
Den danske lampedesigneren Mads Caprani begynte sin designreise hos Louis Poulsen da de utnyttet hans tekniske ferdigheter som elektroingeniør. I denne stillingen samarbeidet han med en rekke talentfulle og fremtredende designere, blant andre Arne Jacobsen, Poul Henningsen og Verner Panton. Samspillet med disse visjonærene vekket Capranis interesse for design, og det ble starten på hans store lampefirma, som gjorde stor suksess verden over.
I 1967 kjøpte Mads Capranis far, Micheli Caprani, lampefabrikken Rotaflex, som Mads Caprani gikk inn i 10 år senere med en klar ambisjon om å markere seg med sine plisserte lampeskjermer, som var svært uvanlige for sin tid, men som raskt ble en favoritt blant kundene hans. I 1979 overtok Caprani selv selskapet etter sin far og endret navnet til Caprani Light, noe som gjorde det lille danske selskapet til et stort globalt navn med filialer over hele Europa, i Chicago og Wisconsin i USA. Med dette generasjonsskiftet endret han også sitt eget fokus fra bare lampeskjermer til å designe hele lamper, først i tre, før han utforsket andre naturmaterialer som metall og stein.
Av alle Capranis lamper er det utvilsomt Timberline-gulvlampen som både oppfylte alle hans ambisjoner for lampedesign og sikret arven etter ham. Timberline er en unik og bemerkelsesverdig design med en tidløs og klassisk estetikk som naturligvis gjorde den til en umiddelbar bestselger og gjorde den kjent som "Caprani-lampen" over hele verden. Caprani døde i 2014, 72 år gammel, etter å ha realisert sin drøm om å bygge opp et av verdens største belysningsmerker. Men dette var absolutt ikke slutten på historien hans. Capranis lysdesign har blitt gjenoppdaget, og selv om firmaet hans ikke lenger er i drift, har interessen for en Caprani-design aldri vært større. Det er derfor en stor glede for det verdenskjente belysningsmerket GUBI å samarbeide med Mads Capranis familie om å bringe tilbake de ikoniske lampene hans, slik at hans fans over hele verden igjen kan bringe lys inn i livene og hjemmene sine. Det er også i denne sammenhengen at den ikoniske 'Caprani-lampen' opplever en renessanse med relanseringen av Timberline Floor Lamp, som er tilgjengelig i en utsøkt kombinasjon av hvit plast, bjørk og eiketre.
)
Bill Curry
På 1960- og 70-tallet klarte den amerikanske designeren Bill Curry å fange tidsånden i disse tiårene med sine ikoniske lampedesign som gjenspeilte de fantastiske omgivelsene hans, og som ble forvandlet til enkle og intelligente ideer med klare visuelle fortellinger. Currys tverrfaglige bakgrunn og hans kjennskap til den nyeste utviklingen innen elektronikk og romfartssystemer ga ham erfaring og selvtillit nok til å våge seg inn i industridesign og senere starte sitt eget møbelfirma, Design Line Inc, i 1962.
Curry utviklet en ny norm for belysning, blant annet med en lampe der stativ, pære og skjerm smeltet sammen til én organisk form. Han fikk også æren for å ha utviklet den første lampeformen med "total look", som fjerner det tradisjonelle "sokkel-pære"-konseptet og i stedet utforsker den eksponerte pæren på en leken og selvstendig måte. Det er også dette konseptet som et av hans mest ikoniske design er sentrert rundt. Stemlite kjennetegnes av den slanke rammen og den overdimensjonerte lampeskjermen i opalglass, noe som skaper et harmonisk, tidløst og klassisk uttrykk som vil vare i generasjoner. Serien ble utviklet med flere modeller i ulike farger og materialer, som alle kjennetegnes av den enkle kombinasjonen. Dette "totale uttrykket" ble en umiddelbar suksess, og serien hans ble belønnet med Industrial Design Magazine Award for "Årets beste lamper", og det amerikanske handelsdepartementet viste frem Stemlite-kolleksjonen i Sovjetunionen, Jugoslavia og Irak som de perfekte eksemplene på amerikansk design. Etter å ha vunnet mer enn 50 nasjonale designpriser ble Curry i 1969 beskrevet som en av Californias ledende designere, bare noen få år før han døde i en ung alder av 43 år. Hans designarv lever videre i dag som en av de virkelige pionerene innen amerikansk romtidsdesign.
I tillegg til sin ikoniske Stemlite-serie rakk Curry også å designe den utsøkte Obello kort tid før han døde, noe som betyr at han aldri fikk se den i produksjon eller gi den et navn. Obello er inspirert av atomalderen, romkappløpet og popkulturen som preget Los Angeles på 1970-tallet, og som har utviklet seg til lampens visuelle form. Obello-lampen har en ikonisk romtidsdesign som fungerer som et sterkt statement både i og utenfor hjemmet, i tillegg til å være en funksjonell lyskilde.
)
Bonderup & Thorup
I 1969 ble arkitektene Claus Bonderup og Torsten Thorup uteksaminert fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Arkitektskole og begynte å jobbe for den danske arkitekten Henning Larsen i København. Deretter innledet de to arkitektene et samarbeid som strakte seg over mesteparten av karrieren og resulterte i en rekke fremragende design.
Thorup og Bonderups arbeider kjennetegnes av en ærlig og klassisk enkelhet med et skarpt fokus på detaljer og kvalitet, noe som er særlig tydelig i Semi fra 1968. Men det var ikke før på 80-tallet at den den gang bestselgende danske designen oppnådde verdensomspennende anerkjennelse og ikonisk status, noe som gjorde den til en favoritt i mange forskjellige interiører over hele verden.
Semi pendel har en klassisk og unik design med en karakteristisk buet, emaljert metallskjerm som gir et diffust, behagelig og konisk lys, noe som gjør den ideell over spisebordet eller på kjøkkenet. På grunn av den lette formen, det unike, tidløse designet og de ulike fargene og størrelsene som designet er tilgjengelig i, er Semi pendel et svært allsidig design som passer perfekt inn i alle typer miljøer, både i private og offentlige rom.
)
Corsini & Millet
Barba Corsini var en ledende funksjonalistisk arkitekt som vant en rekke internasjonale priser for sine tegninger til La Pedrera-bygningen i Barcelona. Corsini var sterkt inspirert av den tyske arkitekten Mies van der Rohe og den amerikanske arkitekten Frank Lloyd Wright. Den spanske arkitektens personlige designstil kan passende beskrives som "kraftfull enkelhet", noe som også var tydelig representert i hans Pedrera-kolleksjon.
Den talentfulle arkitekten Joaquim Ruiz Millet grunnla galleriet Galeria H20 i Barcelona i 1989, der han fungerte som eier, kulturagitator, utstillingskurator og redaktør for bøker og designobjekter. I 1991, da restaureringen av La Pedrera fant sted, oppdaget han skjønnheten i den fantastiske PD2-gulvlampen, som han forhindret fra å bli kastet ut. Ruiz Millet ønsket å redde Corsinis verk og gjøre dem bedre kjent og mer tilgjengelige for publikum. Dette ble starten på et samarbeid med Corsini om relanseringen av de originale designene han i sin tid hadde laget for La Pedrera.
)
Gabriella Crespi
Den italienske designeren og kunstneren Gabriella Crepsi ville ha fylt 100 år i 2022, noe GUBI markerer med å sette Bohemian 72-kolleksjonen i produksjon 50 år etter at den først ble introdusert. Gjennom hele sin ekstraordinære karriere i designverdenen klarte hun å veksle uanstrengt mellom Europas kongelige og jetsettet i Hollywood, der hennes ubestridelige glamour og raffinement gjorde henne til muse for designeren Valentino og brakte Audrey Hepburn, Gianni Versace og Hubert de Givenchy inn i hennes sosiale omgangskrets. Crespis estetikk var preget av en dualitet mellom modernistisk funksjonalitet og barokk, og en veksling mellom rene linjer og sanselige kurver.
Bohemian 72 er en elegant, fleksibel og raffinert rottingkolleksjon som gjenspeiler Crespis fascinasjon for skulpturelle former og hennes nysgjerrighet for Østens kulturer. Mens hun levde, ble disse eksklusive verkene kun produsert for private kunder, men i dag, 50 år etter at de først ble lansert, har GUBI tatt utgangspunkt i hennes originaltegninger og vekket denne eksepsjonelle kolleksjonen til live for første gang. Kolleksjonen består av en lenestol, en treseters sofa, en krakk og en gulvlampe - og du kan finne denne unike gulvlampen her.
)
Louis Weisdorf
Blant de mest innflytelsesrike og kjente danske arkitektene og industridesignerne er det naturlig å tenke på Louis Weisdorf. Weisdorf beskrev seg selv som en spesialist på allsidighet, noe som er en treffende beskrivelse av hans fenomenale og bemerkelsesverdige karriere, som inkluderte et samarbeid med Tivoli i København, et vellykket arkitektfirma og en rekke eksepsjonelle design, blant annet Multi-Lite og Turbo-pendlene - og i dag er flere av designene hans verdenskjente og svært ettertraktede som samleobjekter.
)
Robert Dudley Best
I tillegg til å være arving til verdens største belysningsprodusent Best & Lloyd, var Robert Dudley Best også en ivrig designentusiast med en sterk interesse for å bryte barrierene mellom industrielle og kunstneriske fordeler, en interesse som også ble delt av hans venn Walter Gropius. Walter Gropius var også grunnleggeren av Bauhaus-bevegelsen, som tok Europa med storm med sine strenge, rene linjer og sin stil, som Dudley Best var sterkt påvirket av. Det var også i denne perioden at de første tegningene til det ikoniske Bestlite designet ble laget.
)
Space Copenhagen
Signe Bindslev Henriksen og Peter Brundgaard Rützou grunnla designstudioet Space Copenhagen i 2005, og skaper møbler, lamper, raffinerte objekter og kunstinstallasjoner samt dekorativ kunst til private hjem, hoteller og restauranter over hele verden. Ambisjonen til designduoen er å skape nye måter å balansere motsetninger og skape kontraster på, blant annet klassisk med moderne, industrielt med organisk, skulpturelt med minimalistisk og lys med skygge.
)
Gio Ponti
Den italienske arkitekten, designeren og redaktøren Gio Ponti er anerkjent som en av de mest innflytelsesrike visjonærene i det 20. århundre. Gjennom hele sin karriere designet Ponti en rekke møbler og produkter, fra skap, lamper og stoler til keramikk, glassobjekter og speil. Han oppførte også bygninger som den ikoniske skyskraperen Pirelli Tower i Milano og Denver Art Museum, som ble bygget i 14 land. Gjennom sitt eget designmagasin, Domus, fremmet han en nysgjerrighet og åpenhet overfor nyskapende design.
Pontis design var sterkt påvirket av mottoet "la dolce vita", som gikk ut på at folk skulle omgi seg med god design for å kunne nyte livet fullt ut. Denne pulserende italienske livsstilen gjenspeiles tydelig i porteføljen hans, som fortsetter å inspirere kunstnere og designere langt inn i fremtiden. I dag blir mange av designene hans kjøpt opp av kyndige samlere som ønsker å tilføre interiøret et snev av italiensk estetikk og uanstrengt eleganse.
Blant hans utsøkte utvalg er speilene F. A. 33, opprinnelig designet i 1933 for datidens mest fremtredende lampe-, glass- og speilprodusent, FontanaArte, som Ponti og Pietro Chiesa hadde grunnlagt noen år tidligere. F. A. 33-speilet har en svakt buet form og et ikonisk og tidløst utseende som gir et fint og elegant preg til enhver interiørstil.
)
Jacques Adnet
Den franske arkitekten og art deco-modernisten Jacques Adnet var et ikon for den franske modernismen. I 1925 ble han anerkjent som en av de mest lovende unge designerne av både Salon d'Automne og Les Expositions des Arts Decoratifs - og den dag i dag er han fortsatt en av de mest anerkjente franske designerne, hvis varige og innovative arbeid fortsatt er svært ettertraktet. Gjennom hele karrieren var Adnet alltid en av de første kunstnerne til å uttrykke nye trender, og han var også en av de første designerne som kombinerte skinn og glass i strukturen og utsmykningen av et møbel - noe som også er tilfellet med Adnet-speilene hans.
I 1950 inngikk Jacques Adnet et samarbeid med et kjent fransk motehus, som han utviklet en serie diskrete, men likevel bemerkelsesverdige skinnkledde møbler og tilbehør til hjemmet for. Han designet et elegant og karakteristisk rundt skinnspeil med utsøkte detaljer som gjør det spesielt iøynefallende og dekorativt i interiøret. I tillegg til de unike detaljene i skinn og polert messing fås Adnet-speilet også i forskjellige størrelser og i både kvadratiske og runde former, som alle tilfører et skulpturelt og tidløst preg til gangen, soverommet eller badet, der de er svært dekorative.
)
Mathieu Matégot
Mathieu Matégot var en allsidig, selvstendig og autodidakt ungarsk designer, arkitekt og kunstner som tilbrakte mesteparten av livet sitt i Paris, hvor han bosatte seg i 1931 etter å ha tatt eksamen ved Budapests kunst- og arkitektskole. I 1939 meldte han seg frivillig til den franske hæren, og deretter ble han holdt fanget i Tyskland til han rømte i 1944. Krigsfangenskapet var en viktig periode i Matégots karriere, for det var her han ble kjent med det nyskapende materialet og teknikken som han kalte Rigitulle, og som senere ble det mest karakteristiske trekket ved hans arbeid.
Det er denne banebrytende teknikken og materialet han er mest kjent for, og som han senere tok patent på for å kunne bruke i all sin design. Han produserte alltid et begrenset antall produkter, bare opp til 400, og slik fortsatte det frem til 1960-tallet, da Matégot plutselig stoppet produksjonen og begynte å jobbe med billedvev, noe han fortsatte med resten av karrieren. På samme måte som tekstiler kunne Rigitulle også bøye, brette og forme for å gi møblene han designet en åpenhet, vektløshet og varig modernitet.
)
Paavo Tynell
"Mannen som opplyste Finland" - slik ble den banebrytende finske lysdesigneren Pavvo Tynell kjærlig kalt. Tynell var en av grunnleggerne av Taito Oy, der han ble den første industrielle produsenten av lysarmaturer i Finland. Tynell ble en mer fremtredende designer på 1930- og 40-tallet, og samarbeidet med noen av de mest anerkjente og berømte finske arkitektene, deriblant Alvar Aalto som en av de mest kjente. Tynells selskap Taito Oy produserte armaturer til Alvar Aaltos store prosjekter, som Paimio Sanatorium og Viipuri bibliotek.
Tynell ble spesielt hedret for sitt arbeid i designstudioet "the Finland House" i New York, som viste frem det imponerende arbeidet til finske designere og kunsthåndverkere. Hans elegante messingdesign ble en umiddelbar suksess i Nord-Amerika, og han begynte å skape belysningsdesign for det prestisjetunge amerikanske selskapet Lightolier. Tynell var en eksepsjonell håndverksmester som skapte sine design med utgangspunkt i en tradisjonell estetikk med en moderne sensibilitet, kombinert med en utstrakt bruk av perforert og polert messing som hovedmateriale.
)
Greta M. Grossmann
Det svenske designikonet Greta M. Grossmann klarte å opprettholde en lang karriere som strakte seg over 40 år i både Europa og Nord-Amerika, der hun var svært aktiv og innflytelsesrik i den mannsdominerte designverdenen. Hun hadde mange imponerende prestasjoner bak seg, både innen industridesign, interiørdesign og arkitektur. I 1933 fullførte hun sine studier ved den anerkjente kunstinstitusjonen Konstfack i Stockholm, og deretter emigrerte hun til Los Angeles sammen med sin mann, Billy Grossman. Her åpnet hun en mye omtalt butikk på Rodeo Drive, der hun var en av de første til å bringe moderne skandinavisk estetikk til Sør-California. Hennes unike tilnærming til svensk modernisme ble en umiddelbar suksess i Los Angeles, og det tok ikke lang tid før hun hadde opparbeidet seg en kundekrets av berømte kunder.
Hun er mest kjent for sin industridesign, og blant hennes mest kjente arbeider er gulvlampen Gräshoppa og bordlampen Cobra.